Rekonstrukcja zgryzu

Rekonstrukacja zwarcia- odbudowa zębów startych patologicznie.

Starcie patologiczne stanowi poważny problem zarówno estetyczny jak i funkcjonalny.
Starcie może obejmować zarówno zęby przednie jak i boczne. Długość zębów przednich staje się krótsza, a brzegi szersze, ostre często wyszczerbione – co powoduje że uśmiech wydaje się mniej atrakcyjny, a pacjent starszy. W odcinku bocznym zęby tracą swoją guzkową budowę, stają się płaskie.

W początkowej fazie starcia zniszczeniu ulega szkliwo (zęwnętrzna, najtwardsza część zęba), którego zadaniem jest ochrona tkanek położonych gębiej. Wraz z zaawansowaniem starcia zniszczeniu ulegają coraz głębsze warstwy zęba. Kiedy zakres starcia przekroczy warstwę szkliwa i dotrze do zębiny, tempo utraty tkanek twardych wzrasta 7-krotnie. Gdy odsłonęta jest zębina, mogą pojawić się dolegliwości – nadwrażliwość zębów, nieestetyczne ich przebarwienie. Im większa destrukcja tkanek tym zęby muszą być odbudowane w większym zakresie a plan leczenia jest bardziej skomplikowany.

Im zęby są bardziej starte tym kontakty między zębami górnymi i dolnymi stają się bardziej płaszczyznowe, czego skutkiem są przeciążenia w obrębie zębów (fizjologiczne prawidłowe kontakty w zębach zdrowych są punktowe, co gwarantuje prawidłowe rozkładanie się sił w obrębie poszczególnych zębów).

Zniszczenie zębów wywołane przez przeciążenie w zgryzie nazywamy chorobą okluzyjną.

Objawy i oznaki choroby okluzyjnej:

• starcie patologiczne zębów
  • ubytki przyszyjkowe
  • recesje dziąsła
  • wychylenie zębów przednich, powstawanie szpar między zębami
  • nadwrażliwość zębów
  • bolesność zębów przy nagryzaniu
  • zwiększona ruchomość zębów
  • bolesność mięśni
  • dolegliwości ze strony stawów skroniowo-żuchwowych (trzaski, przeskakiwanie, dolegliwości bólowe, trudności w otwieraniu)
  • napięciowe bóle głowy

Leczenie- rekonstrukcja zwarcia.

Nieleczona choroba okluzyjna może prowadzić do znacznej destrukcji a nawet utraty zębów oraz zmian w orębie mięśni i stawów.
Im wcześniej zostaną rozpoznane oznaki choroby okluzyjnej tym łatwiejsze jest leczenie i zapobieganie póżniejszym następstwom choroby.

Pierwszym etapem leczenia jest dokładne badanie

• ocena stanu zębów i przyzębia
  • ocena zgryzu
  • badanie mięsni i stawów
  • analiza rtg panoramicznego

Po dokładnej diagnostyce leczenie planowane jest indywidualnie dla danego pacjenta, w zależności od zaawansowania zniszczenia zębów, obecności braków zębowych oraz nieprawidłowośći ustawienia zębów.
Jeśli u pacjenta występuje wada ortodotyczna zalecana jest poprawa ustawienia zębów (leczenie ortodontyczne) przed kompleksową odbudową zniszczonych powierzchni.
Odbudowa zębów w zakresie brakującej warstwy szkliwa jest najmniej inwazyjna – polega na odbudowie brakującej częsci zęba materiałem kompozytowym. Jest to poprawa kształtu zębów i punktów kontaktów między zębami górnymi i dolnymi.
Im bardziej zaawansowana jest destrukacja tkanek tym większa część zęba wymaga rekonstrukcji – często konieczne jest wykonanie licówek, koron, nakładów.